Βιβλιογραφία
Ορατός και αόρατος ρατσισμός τον 21ο αιώνα. Η δυτική μυωπία, η ισχύς του σεξισμού και η άρνηση του αντισημιτισμού
Φραγκουδάκη Α. (2022). Ορατός και αόρατος ρατσισμός τον 21ο αιώνα. Η δυτική μυωπία, η ισχύς του σεξισμού και η άρνηση του αντισημιτισμού. Αλεξάνδρεια.
"They see us differently": advancing health for Roma
Samarasekera U. "They see us differently": advancing health for Roma. Lancet. 2022 Dec 10;400(10368):2032-2033. doi: 10.1016/S0140-6736(22)02531-4.
«Agency, Structures, and Discourses in Romani Liberation» in Romani Liberation
Selling, Jan, (2022) «Agency, Structures, and Discourses in Romani Liberation» in Romani Liberation. A Northern Perspective on Emancipatory Struggles and Progress, Central European University Press,
(In)visible mobilizations. Romani women’s intersectional activisms in Romania and Bulgaria
D’Agostino, S. (2021). (In)visible mobilizations. Romani women’s intersectional activisms in Romania and Bulgaria. Politics, Groups, and Identities, 9(1), 170–189.
Επιστήμες της Εκπαίδευσης. Ένα δυναμικό διεπιστημονικό πεδίο
Ανδρούσου, Α., & Τσάφος, Β. (Επιμ.). (2020). Επιστήμες της Εκπαίδευσης. Ένα δυναμικό διεπιστημονικό πεδίο. Gutenberg.
Γυναίκες Ρομά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: Βιογραφικές αφηγήσεις τριών γυναικών
Περτέκογλου, Β. (2020). Γυναίκες Ρομά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: Βιογραφικές αφηγήσεις τριών γυναικών [Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Φιλοσοφική Σχολή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης].
https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/object/2922647
Είμαστε ο λαός των ρομά
Hancock, I. (2020). Είμαστε ο λαός των ρομά (Ε. Νεοκοσμίδου, Μτφ.). Τόπος.
Unmet Health Needs of Roma Women in the Two Biggest Roma Communities in the Republic of Srpska, Bosnia and Herzegovina
Stojanovski, Kristefer & Stojisavljević, Stela & Grabez, Milkica. (2020). Unmet Health Needs of Roma Women in the Two Biggest Roma Communities in the Republic of Srpska, Bosnia and Herzegovina. Frontiers in Public Health. 8. 10.3389/fpubh.2020.00030
Κοινωνικός και εκπαιδευτικός αποκλεισμός στην κοινότητα των ελληνόφωνων Τσιγγάνων της Χαλκίδας
Αρβανίτης, Ν. (2018). Κοινωνικός και εκπαιδευτικός αποκλεισμός στην κοινότητα των ελληνόφωνων Τσιγγάνων της Χαλκίδας [Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ), Σχολή Φιλοσοφική, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Τομέας Παιδαγωγικής].
When “Inclusion” Means “Exclusion”: Discourses on the Eviction and Repatriations of Roma Migrants, at National and European Union Level. Journal of International Migration and Integration
Ciulinaru, D. (2018). When “Inclusion” Means “Exclusion”: Discourses on the Eviction and Repatriations of Roma Migrants, at National and European Union Level. Journal of International Migration and Integration, 19(4), 1059–1073.
Να σου πω εγώ πώς θα μάθουν γράμματα: Τσιγγάνες μιλούν για την εκπαίδευση των παιδιών τους.
Μητακίδου, Σ., & Τρέσσου, Ε. (2007). Να σου πω εγώ πώς θα μάθουν γράμματα: Τσιγγάνες μιλούν για την εκπαίδευση των παιδιών τους. Καλειδοσκόπιο.
Greek Roma mothers’ relationship with education: aspirations and expectations regarding the educational future of their children
Strataki Ι. & Petrogiannis Κ (2020): Greek Roma mothers’ relationship with education: aspirations and expectations regarding the educational future of their children, Contemporary Social Science, DOI: 10.1080/21582041.2020.1850848.
«Roma Health Mediators: A Neocolonial Tool for the Reinforcement of Epistemic Violence?»
Petraki, Ioanna, «Roma Health Mediators: A Neocolonial Tool for the Reinforcement of Epistemic Violence?» Critical Romani Studies (CRC), 3(1), 72-95. DOI:
Ρομά: Πρόσωπα πίσω από τα στερεότυπα
Λυδάκη, Ά. (Επιμ.). (2013). Ρομά: Πρόσωπα πίσω από τα στερεότυπα (τ. 3). Εκδόσεις Αλεξάνδρεια.
«Ρομά διαμεσολαβητές υγείας: μια κριτική αποτίμηση του θεσμού στο ελληνικό πλαίσιο»
Πετράκη, Ιωάννα, (2018) «Ρομά διαμεσολαβητές υγείας: μια κριτική αποτίμηση του θεσμού στο ελληνικό πλαίσιο», διπλωματική εργασία, Πάντειο Πανεπιστήμιο
http://pandemos.panteion.gr/index.php?op=record&lang=el&pid=iid:18631
Views of Roma primary school children and their mothers on school experience and the importance of education: The case of the settlement of Aghia Sofia in Thessaloniki
Alexopoulou, Ε, & Penderi, Ε. (2016). Views of Roma primary school children and their mothers on school experience and the importance of education: The case of the settlement of Aghia Sofia in Thessaloniki. Erevna stin Ekpedefsi, 5(1), 129–147.
Development and Evaluation of the Adult Daughter-Mother Relationship Questionnaire (ADMRQ)
Cwikel, J. (2016). Development and Evaluation of the Adult Daughter-Mother Relationship Questionnaire (ADMRQ). The Family Journal, (), 1066480716648701–. doi:10.1177/1066480716648701
Ρομά και εκπαίδευση: Παράγοντες διαφοροποίησης στάσεων και αντιλήψεων των Ρομά απέναντι στο σχολείο
Καλογριά, Δ. (2015). Ρομά και εκπαίδευση: Παράγοντες διαφοροποίησης στάσεων και αντιλήψεων των Ρομά απέναντι στο σχολείο. Πανεπιστημίο Θεσσαλίας, Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας.
European Union Agency for Fundamental Rights, Second European Union minorities and discrimination survey – Roma women in nine EU Member States
European Union Agency for Fundamental Rights, Second European Union minorities and discrimination survey – Roma women in nine EU Member States, Publications Office, 2019,
Roma women’s marginalities in the recognition struggles of a Hungarian Roma Women’s NGO
Morell, I. A. (2016). Roma women’s marginalities in the recognition struggles of a Hungarian Roma Women’s NGO. AnALize: Revista de studii feministe, 7 (21), 9–26
«In the Name of the Roma? The Role of Private Foundations and NGOs.» In: Guy, W. ed. Between Past and Future: The Roma of Central and Eastern Europe
Trehan Nidhi (2009). «The Romani Subaltern within Neoliberal European Civil Society: NGOization of Human Rights and Silent Voices» In: Romani Politics in Contemporary Europe: Poverty, Ethnic Mobilization, and the Neoliberal Order, edited by Nando Sigona and Nidhi Trehan, 51–71. London: Palgrave MacMillan.
«Racism, (neo-)colonialism and social justice: the struggle for the soul of the Romani movement in post-socialist Europe.»
Trehan, Nidhi & Kocze, Angela. (2009). «Racism, (neo-)colonialism and social justice: the struggle for the soul of the Romani movement in post-socialist Europe.» DOI:10.5949/liverpool/9781846312199.003.0004
Multiculturalism and the Catachresis of Otherness: Settling Gypsies, Unsettling Gypsy Belongings
Theodosiou, Αspasia. (2011). «Multiculturalism and the Catachresis of Otherness: Settling Gypsies, Unsettling Gypsy Belongings.» Critique of Anthropology 31, 89-107
Οι "άλλοι" μαθητές στο σχολείο: από την αφομοίωση των διαφορών στη "διαπολιτισμική" αναζήτηση
Ασκούνη, Ν. & Ανδρούσου, Α. (2001). Οι "άλλοι" μαθητές στο σχολείο: από την αφομοίωση των διαφορών στη "διαπολιτισμική" αναζήτηση, Εκπαίδευση: πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες, τόμος Β' - Εθνοπολιτισμικές διαφορές και εκπαίδευση (σ. 13-45). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Educational aspirations of Roma mothers in Czech Republic, Greece, and Portugal
Petrogiannis, K., Aguiar, C., & Obrovská, J.. (2019). Educational aspirations of Roma mothers in Czech Republic, Greece, and Portugal. In M. Broekhuizen, K. Wolf, R. Francot, T. Moser, G. Pastori, L. Nurse, E. Melhuish, & P. Leseman (Eds.), Resources, experiences, and support needs of families in disadvantaged communities (pp. 71–97). ISOTIS project, Integrative report D2.5. https://www.isotis.org/Petrou, A. (2016).
“Views of identity politics of the ROMA in Greece.”
Chatzikonstantinou, Eleni (2012) “Views of identity politics of the ROMA in Greece.” [ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ]
Study on “Combating the isolation of Roma women and girls and promoting their empowerment”. Invisible lives – Roma women in Greece
Antonopoulou, V. (2011). Study on “Combating the isolation of Roma women and girls and promoting their empowerment”. Invisible lives – Roma women in Greece. Steering Committee for Equality between women and men (CDEG). Strasburg: Council of Europe - Gender Equality & Human Dignity Department, Justice & Human Dignity Directorate.
«Χορευτική-μουσική ταυτότητα και ετερότητα: η περίπτωση των Ρομά της Ηράκλειας του ν. Σερρών»
Παπακώστας, Χρήστος (2007), «Χορευτική-μουσική ταυτότητα και ετερότητα: η περίπτωση των Ρομά της Ηράκλειας του ν. Σερρών». Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστημών του Ανθρώπου. Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, DOI: 10.12681/eadd/32140
Οι Τσιγγάνοι των Άνω Λιοσίων
Λυδάκη, Ά. (1997). Μπαλαμέ και Ρομά: Οι Τσιγγάνοι των Άνω Λιοσίων. Εκδόσεις Καστανιώτη.
Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο
Φραγκουδάκη Α. (1985). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο. Παπαζήση.